Ακρωτηριασμένα μάρμαρα Παρθενώνα : έγκλημα κατά της ανθρωπότητας

του Σάββα Σαββάκη τ. αντιδημάρχου Τρίπολης

Τα εγκαίνια του μουσείου της Ακροπόλεως που ως γνωστόν έγιναν προχθές με κάθε επισημότητα, λαμπρότητα και διεθνή προβολή μου έδωσαν την αφορμή πρώτα-πρώτα ως συνειδητοποιημένο με την αξία του πολιτισμού μας Έλληνα και παράλληλα με την ιδιότητα του ενεργού πολίτη να καταθέσω τις απόψεις και προτάσεις μου που σχετίζονται με τα αρπαγμένα γλυπτά του Παρθενώνα.
Πολλά τα εκθέματα του εθνικού μας αρχαιολογικού θησαυρού, ωστόσο λείπουν συνδεόμενα μ’ αυτόν κομμάτια που δυστυχώς κοσμούν τα μουσεία ξένων χωρών και δη συμμάχων μας στο ΝΑΤΟ και εταίρων μας στην Ευρωπαϊκή ένωση. Αναφέρομαι στη ζωοφόρο του Παρθενώνα κορυφαίου συμβόλου του παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που αποσπάστηκε βίαια από τον άρπαγα-αρχαιοκάπηλο Έλγιν και κοσμεί εδώ και 200 χρόνια το Βρετανικό μουσείο.Παρά τους αγώνες που πρωτοξεκίνησε η αξέχαστη Μελίνα Μερκούρη για τον επαναπατρισμό των γλυπτών της ζωοφόρου, οι Βρετανοί προβάλλοντας κάθε φορά αστεία επιχειρήματα εξακολουθούν να τα παρακρατούν παράνομα. Προφανώς νομίζουν, πως επειδή αυτοί οι αρχαιολογικοί θησαυροί έχουν οικουμενικό χαρακτήρα, δικαιούνται κατά τις παλιές αποικιοκρατικές αντιλήψεις τους να τους «διαφυλάττουν» και να τους εκθέτουν στο έδαφος της χώρας τους. Με τέτοιες αντιλήψεις και με σύνθημα «εμπρός στον δρόμο που χάραξε ο Έλγιν» καθόλου απίθανο να δούμε αύριο σε μουσεία άλλων χωρών και αρχαιολογικούς θησαυρούς του Ιράκ ή του Αφγανιστάν που αρπάχθηκαν από σύγχρονούς του.Η άρνηση των Βρετανών στην ικανοποίηση του αιτήματός μας για την επιστροφή των λεηλατημένων μαρμάρων προκειμένου να αποκατασταθεί η ενότητα του συνόλου των γλυπτών του Παρθενώνα, δεν εναρμονίζεται με τις αρχές και αξίες της Ευρωπαϊκής ένωσης ούτε μπορούμε να μιλάμε για Ευρώπη των Λαών όταν κράτος με τη θεσμική ιδιότητα του μέλους, σφετερίζεται τον πολιτισμό άλλου Λαού κράτους-μέλους.Αυτή η πρωτοφανής αδικαιολόγητη Βρετανική στάση απέναντι στον περήφανο για τους αρχαίους προγόνους του και σύμμαχο Ελληνικό Λαό, αναμφισβήτητα μας δίνει το δικαίωμα να στραφούμε κατά της Βρετανίας ακολουθώντας, ή τις διαδικασίες που προβλέπονται στην οδηγία 93/7/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 15ης Μαρτίου 1993 ή τη δικαστική οδό προσφεύγοντας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.Η οδηγία 93/7/ΕΟΚ διασφαλίζει στα κράτη-μέλη το δικαίωμα επιστροφής στο έδαφός τους των εθνικών θησαυρών, καλλιτεχνικής, ιστορικής ή αρχαιολογικής αξίας οι οποίοι έχουν αποσταλεί στο εξωτερικό ή εξαχθεί παράνομα.Συνοπτικά η οδηγία αποσκοπεί στην επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών που επέχουν θέση εθνικών θησαυρών σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία εφόσον αποδεδειγμένα αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα των προ του διαμελισμού τους αντικειμένων ή με φιλικό διακανονισμό στα πλαίσια διοικητικής συνεργασίας τον οποίο εκ προοιμίου θεωρώ αδύνατο λόγω της αδιαλλαξίας των Εγγλέζων ή με την άσκηση αγωγής που αποτελεί αποκλειστικό δικαίωμα των κρατών-μελών.Σύμφωνα με το άρθρο 5 της οδηγίας, το αιτούν κράτος (Ελλάδα) μπορεί να ασκήσει ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου του κράτους-μέλους (Βρετανία) στο οποίο απευθύνεται η αίτηση, αγωγή κατά του νομέα δηλ. του Βρετανικού μουσείου, με αίτημα την επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών που έχουν απομακρυνθεί παράνομα από το έδαφός του. Επομένως κατά την οδηγία, μόνο με διαταγή του αρμόδιου Βρετανικού δικαστηρίου είναι δυνατή η επιστροφή!!!

Ήθελα να μάθω -για την ιστορία- ποιοι νοσηροί εγκέφαλοι σχεδίασαν την παραπάνω οδηγία που δεν προβλέπει προσφυγή του αιτούντος κράτους-μέλους στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο.Κατά συνέπεια γίνεται φανερό εκ των υστέρων όμως, πως η οδηγία εκδόθηκε με τις υποδείξεις των Βρετανών ώστε τα γλυπτά του Παρθενώνα να εξακολουθούν να κοσμούν το μουσείο τους που συν τοις άλλοις συμβάλλει σημαντικά και στην αύξηση του τουριστικού τους συναλλάγματος.Ακόμα ήθελα να μάθω αν αρχαιολογικοί θησαυροί έστω και διαμελισμένοι άλλων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής ένωσης έχουν απομακρυνθεί παράνομα από το έδαφός τους και εκτίθενται στα μουσεία κρατών-μελών.Με τις απόψεις μου αυτές και ο καθένας μας μπορεί να συμπεράνει πως η οδηγία δεν μας εξυπηρετεί στην ευόδωση του σκοπού μας. Επομένως η μόνη οδός που πρέπει να ακολουθήσουμε είναι να στραφούμε κατά του νομέα-κλεπταποδόχου Βρετανικού μουσείου ενώπιον του Διεθνούς ποινικού Δικαστηρίου της Χάγης με την κατηγορία της διαπράξεως εγκλήματος κατά της ανθρωπότητας. Με τις λίγες νομικές γνώσεις που έχω, πιστεύω πως είναι δυνατή η στοιχειοθέτηση της κατηγορίας με το εξής σκεπτικό:

Ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός τόσο με το πνευματικό οικοδόμημα που δημιούργησε όσο και με την αρχιτεκτονική και γλυπτική τέχνη που τις διέκρινε η αισθητική, συνέβαλε καθοριστικά στην ιστορική εξέλιξη της ανθρωπότητας και αποτελεί de facto κτήμα της. Άρα, απομακρυνθέντες οποτεδήποτε και καθ’ οιονδήποτε τρόπο αρχαιολογικοί θησαυροί οικουμενικού χαρακτήρα αυτούσιοι ή διαμελισμένοι από το έδαφος του κύριου αυτών κράτους, πρέπει να συνιστούν και για τους νομείς τους έγκλημα κατά της ανθρωπότητας που διώκεται και τιμωρείται κατά τις διατάξεις του διεθνούς ποινικού δικαίου.Αν συμφωνήσουμε να ακολουθήσουμε τη δικαστική οδό, τίθεται το ερώτημα για το ποιος φορέας θα αναλάβει την πρωτοβουλία των κινήσεων.Ο μόνος που υποχρεούται να τις αναλάβει είναι ο Ελληνικός Λαός μέσω του πλησιέστερου προς αυτόν θεσμού που δεν είναι άλλος από την τοπική αυτοδιοίκηση.Προτείνω λοιπόν να αναλάβει την πρωτοβουλία ο Δήμος Αθηναίων δια του νομίμου εκπροσώπου του Δημάρχου και προέδρου της ΚΕΔΚΕ κ. Κακλαμάνη προς τον οποίον απευθύνεται η πρότασή μου, κατόπιν αποφάσεων των οικείων συμβουλίων.

http://kalimera-arkadia.blogspot.com

Σχόλια