ΔΕΗ: Παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη για την ατμοσφαιρική ρύπανση σε Κοζάνη - Φλώρινα


Κλιμάκιο του Συνηγόρου του Πολίτη μεταβαίνει την επόμενη εβδομάδα στις περιοχές της Κοζάνης και της Φλώρινας για να ελέγχει το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλεί η δραστηριότητα της ΔΕΗ.
Όπως καταγγέλλουν τα σωματεία εργαζομένων στη ΔΕΗ, οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής δημιουργούν σοβαρά προβλήματα υγείας στους κατοίκους, εξαιτίας της απουσίας αναγκαίων μέτρων κατά την εξόρυξη και επεξεργασία του λιγνίτη.
Εργαζόμενοι και κάτοικοι κάνουν λόγο για μια πληγή ανοιχτή εδώ και χρόνια, για την οποία όμως η πολιτεία αδιαφορεί. Όπως υποστηρίζουν, παρά τα σοβαρά προβλήματα υγείας δεν έχουν πραγματοποιηθεί ολοκληρωμένες επιδημιολογικές μελέτες, μολονότι και αυτές -οι λίγες που έγιναν- αποδεικνύουν ότι υπάρχουν αυξημένες ρινίτιδες, παιδικό άσθμα, πνευμονοπάθειες και άλλες σοβαρές ασθένειες.
Η χώρα μας έχει καταδικαστεί από την Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων του Σ.τ.Ε. γιατί δεν προέβλεψε μείωση των συνεπειών στην υγεία των πολιτών από την παραγωγική διαδικασία (θεσμοθέτηση μειωμένου ωραρίου ή αυξημένης άδειας διακοπών), ενώ ανάλογη απόφαση έλαβε πριν λίγα χρόνια και η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης μετά από προσφυγή του ιδρύματος Μαραγκοπούλου.
Σύμφωνα με το συνδικάτο «Εργατική Αλληλεγγύη» που εκπροσωπεί εργαζομένους στην πρώτη γραμμή της παραγωγής των ορυχείων και των ΑΗΣ, τρία είναι τα ζητήματα στα οποία η Επιχείρηση και η πολιτεία θα έπρεπε να δώσουν προτεραιότητα:
Κατασκευή μονάδος αποθείωσης στον ΑΗΣ Αμυνταίου. Το έχει παραδεχτεί η ίδια η ΔΕΗ δια στόματος του προέδρου της κ. Αθανασόπουλου (σε συνεδρίαση του Ν.Σ. Κοζάνης στις 8/10/2007, όπου ζήτησε συγγνώμη από τους κατοίκους για τη ρύπανση), ότι «ο συγκεκριμένος σταθμός παράγει μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του θείου αλλά το κόστος κατασκευής μονάδας αποθείωσης κοστίζει ακριβά»! Άλλωστε ήταν και η κύρια αιτία που ήθελε η ΔΕΗ (στρατηγικός σχεδιασμός) να κλείσει το σταθμό το 2014 παρότι είναι σχετικά καινούριος.
Κατασκευή «κλειστού τύπου ταινιόδρομων» μεταφορά τέφρας (όπως στον ΑΗΣ Πτολεμαΐδας και Μεγαλούπολης και όχι σκέπαστρα), από το Νότιο Πεδίο προς τον Άγιο Δημήτριο, από το Ορυχείο Καρδιάς προς τον ΑΗΣ Καρδιάς. Από τον ΑΗΣ Αμυνταίου προς το Ορυχείο Αμυνταίου και από τον ΑΗΣ Μελίτης προς το σημείο απόθεσης. Στην περίπτωση της Μελίτης η τέφρα δεν θάβεται σε ορυχείο ανακατεμένη με άλλα υλικά αλλά εναποτίθεται σε κάποιο χώρο πλησίον του σταθμού. Η κατασκευή των ταινιόδρομων κλειστού τύπου θα λύσει σοβαρά προβλήματα ρύπανσης, ειδικά στα χωριά που βρίσκονται δίπλα στους ταινιόδρομους. Τα έργα αυτά έπρεπε να γίνουν εδώ και χρόνια, αλλά η κατασκευή τους προσκρούει στο κόστος κατασκευής.
Απαγόρευση με αποκλεισμό των παραβατών από την παραγωγική διαδικασία της διάστρωσης δρόμων και τομών των ορυχείων με ακατέργαστη τέφρα γιατί γίνονται μόνιμες εστίες ρύπανσης, αφού τα φορτηγά κινούνται συνεχώς πάνω στους δρόμους που είναι στρωμένοι με το ανθυγιεινό υλικό.

Σχόλια